Tuesday, January 03, 2006

SILMAMUSI

Mäletan oma varasest lapsepõlvest, et käisime emaga vannis, st istusime koos alasti vannis ja mulistasime. Mõnes mälestustes on vannis ka mu aasta noorem õde.
Ja mäletan, kuidas ema meil päid pesi... Arvatavasti oli see tavaline nõukogudeaegne shampoon, ei mingit tear free mild baby toodangut, sest juuste loputamise ajal kippus ikka silmas valusasti kipitama.
Siis andis ema meile "silmamusi": tegi mõlemale silmale suure musi, pärast mida oli tunne muidugi puhtam, kuivem ja parem.
Tegelikult olid need silmamusid vist ainukesed musid, mida ma mäletan, muul ajal meie ema meid väga ei suudelnud.
Küllap sellepärast nad ka nii armsad olid ja nii palju tähendasid.

Kui mina nüüd Martaga vannis käin - täpselt samamoodi üheskoos, nagu ma oma lapsepõlves kogesin - , siis teen mina ka Martale "silmamusi", kasutan sedasama sõna, mida ema kasutas. Ma pole seda sõna kusagil mujal kuulnud, tean ainult, et ka mu õde kasutab seda, kui oma tütrele vanni teeb ja pärast peapesu silmad kuivaks suudleb.

Eile hakkasin vannis mõtlema: kes teab, kust sajandite tagant see silmamusi võiks meie suguvõsas olla alguse saanud. Mis oleks, kui ma küsiks mammalt (ema emalt) ja tema ütleks, et juba vanadel aegadel Pärnumaal suitsusaunas käies uhasid nad end veega üle ja siis tegi vanavanaema väikesele mammale ja tädi Salmele silmamusi.
Peaks mammalt selle järgi uurima ;)

4 Comments:

Blogger Anu said...

Huvitav, kas see oli tol ajal mingi laiemalt kasutatav võte, minu ema tegi täpselt samamoodi, kui shampoon silma läks. Aga me ei nimetanud seda silmamusiks, vaid kuidagi pikalt ja lohisevalt a la tule ma võtan sul shampooni suuga silmast ära. Iseenesest aitas küll päris hästi, eks seal oli vist see kurikaval pH mängus;)

6:47 AM  
Blogger Kajakas said...

meie isa võttis meil alati keelega silmast šampooni välja, liiva ka.
Ma teen ka nii. Keegi teine tuttavatest ei tee. Enamusel läheb süda pahaks, aga tegelikult toimib see ülihästi.

8:43 AM  
Blogger me said...

meie õega istusime ka koos vannis (suur tsinkplekkvann keset kööki) ja ema musitas silmad puhtaks, praegu tuli nii õnnelik-kurblik tunne peale, kui see meelde tuli:) ema ei ole enam ammu ja ei olnud meil ka muidu erilist musitamist ja kallistamist.

11:38 AM  
Blogger muna said...

meil tehti täpselt samamoodi... ma tahtsin teinekord veel teisemeeaski silmamusi saada (kui seep silma läks muidugi). Ja nimetuski tundub kuidagi väga loogiline ja tuttav.

3:56 AM  

Post a Comment

<< Home